Stětí Samuela Patyho a Beslan

Osudu Samuela Patyho je mi líto. Stejně jako stavu francouzského národa. Veřejné stětí hlavy za užití karikatur Mohameda při školní výuce ve Francii je tak jednoznačně symbolické, že asi není třeba dlouze rozebírat. Souvislosti popsány například zde: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/francie-vrazda-teroristicky-utok-samuel-paty-ucitele-zkusenosti-tryzna-pariz.A201021_153735_zahranicni_kha . Alespoň jeden aspekt ale připomenu. Pokrytectví a Beslanský masakr.

Titulek odkazu viz výše je dostatečně výstižný: „Nebudeme mučedníci sekularismu, říkají francouzští učitelé po hrůzné vraždě“, za zmínku stojí také předpověď, že vedle proslovu prezidenta Macrona se na věc po pár dnech zapomene a Francie zase nechá na Francouzích, aby se nějak vyrovnali se spoluobčany řídícími se odlišnými normami chování. A v rámci multi-kulti francouzské soudy možná odsoudí nějaké Francouze, kteří by chtěli nějak chránit budoucnost etnických Francouzů. Stalo se to například vůdcům Národní Fronty Le Penovi, nebo jeho dceři. V souvislosti se svobodou slova si neodpustím ještě odkaz na zprávu o odsouzení Alaina Sorala za publikaci 128 let staré knihy, na internetu jinak volně dostupné https://www.ouest-france.fr/societe/antisemitisme/alain-soral-condamne-a-payer-134-400-eu-a-la-licra-6990475 . Uznávám, knihu jsem nečetl, ale podle všeho sporné pasáže neobsahují výzvy k násilí. Soral si podle zpráv asi nepomohl předchozím trestem za popírání holokaustu, což je obecně hloupé a zavrženíhodné, ovšem pro rozklad správnosti trestů bychom se museli zahloubat, zda popíral zákonem dané číslo oběti, samotný útlak ze strany nacistů, či něco jiného a tím nechci zdržovat.

Každopádně trvat v rámci svobody slova a sekularity na karikaturách zesměšňujících jedno netolerantní náboženství a zároveň trestat politiky za výroky zpochybňující správnost přistěhovávání dalších a dalších vyznavačů tohoto náboženství a zároveň trestat publikaci jinde dostupných přes sto let starých knih … je pokrytecké. Nekonzistentní. A příznačné pro současný Západ. Tohle fungovat nebude. Výsledkem jsou sťaté hlavy.

V pokryteckých státech to tak chodí, že pokrytectví často neodnáší na vlastní kůži představitelé režimu, ale běžní a často stateční lidé. Vrahem Patyho je čečenský přistěhovalec Abduláh Abujedovič Anzorov. Čečenec uřízl hlavu učiteli za (docela hloupé) obrázky. Normální Francouz a Evropan by měl být v šoku. A víte, co se stalo 1. září 2004? Byli jsme již vstoupeni do EU a já byl na dovolené v Itálii. Z tamních zpráv jsem zaznamenal, že na jihu Ruska skupina Čečenců drží ve škole jako rukojmí stovky dětí a učitelů. Rusové v té době prosazovali sekulárnější skupinu (kolem otce a syna Kadyrových, otec mj. zavražděn) vládnoucí dosud Čečensku v rámci Ruské federace oproti nábožensky radikálnějším separatistům. Po třech dnech drama vyvrcholilo odpálením bomb, na kterých únosci stáli – aby došlo k výbuchu při útoku. Zahynulo 186 dětí, obětí celkem bylo podle wikipedie 330 civilistů, 10 příslušníků zvláštní jednotky a 31 teroristů. Rusové popírají, že by zaútočili.

Desítky Čečenců drželi tři dny tisícovku dětí jako rukojmí, 186 dětí zahynulo. A západní média se po celé tři dny naváželi hlavně do Putina, který za to podle propagandy mohl. Zřetelně proto, že nenechal část Ruské federace ovládnout muslimy. Někteří se nastěhovali do Francie. Jejich potomek teď sťal učitele za karikatury Mohameda. 186 zabitých dětí nepohnulo srdcem masmédií. Po návratu z Itálie jsem byl v dalším šoku – stejná linka zněla i od českých novinářů. Za smrt dětí může Putin. Žádné odsouzení terorismu, na to si nevzpomínám ani okrajově. V téhle logice může tedy Putin i za Patyho smrt.

Podle Wikipedie v roce 2017 odsoudil Evropský soud pro lidská práva Rusko k vyplacení odškodného pozůstalým, jelikož prý mělo dostatek zpravodajských informací, že se nějaký útok chystá a nepodniklo dostatečná protiopatření. Nic proti odškodnění, ale to Francie teď měla mít také dost informací, že se může chystat další útok kvůli karikatůrám. Neměl by být Macron odsouzen za to, že ještě obrázky urážeující muslimy nezakázal? Případně, že nutí žít občany, kteří za obtěžující obrázky vraždí s těmi, kteří si je rádi malují a prohlížejí? Nebo naopak? A je smysl oběti 186 dětí ve škole v Beslanu a učitele Patyho u Paříže podobný, souměřitelný, nebo zcela rozdílný?

Za čtvrstoletí od Beslanského masakru je každopádně v Rusku i Čečensku od náboženského teroru poměrně klid. Ve Francii padají hlavy, alespoň jedna poctivého učitele doslovně. Nedělá někdo něco špatně? Nestala se někde chyba? Je opravdu nutné, aby se různé skupiny lidí na Západě navzájem takhle trápili? Odpověď a řešení zatím vypadá opravdu na další prázdná slova režimu, ponechání na občanech, aby jim došlo, že se to sice neříká, ale ošklivé karikatury se nemalují, kdo chce, ať to zkusí, asi se dostane do deního prezidentského hlášení. A pak bude následovat neformální zákaz vepřového, odhalených dívčích vlasů, atp. Kdo by riskoval obsazení celé školy rozhořčenými spoluobčany…

Konec.

Author: Jiří Hojer