Rušení předpisů – příklad typické PR pomoci koloniální vlády

Málokomu asi mohla uniknout sláva, s jakou česká vláda představila návrh na zrušení deseti tisíc nepotřebných právních předpisů (https://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vlada-chce-zprehlednit-legislativu-zrusenim-tisicu-zbytecnych-pravnich-predpisu–na-vystavbu-skol-prida-dalsich-pul-miliardy-korun-200701/).

Má jít o nepoužívané předpisy z období první republiky, ale i novějších. Prý to pomůže se zaváděním elektronické podoby Sbírky zákonů. Deset tisíc předpisů, to už je mazec, to jsou chlapáci, ti se vzepřeli byrokratům!

Jistě to má vypadat, jako zásadní ulehčení práce právníkům a každému, kdo někdy pracuje s právními předpisy a odvážný počin. PR experti vládních stran patrně pracují s představou „průměrného voliče“, který si představuje aspoň polovinu rozsáhlé knihovny právnické literatury v každé kanceláři, která teď bude přesouvána do stoupy a všichni ti právníci, ekonomové, projektanti a další experti budou pracovat dvakrát rychleji a levněji díky moudré vládě. Představa zrušení deseti tisíc opravdu nepotřebných a současný život obtěžujících předpisů je krásná a fungovala by. Kdyby to tak bylo a vláda řešila podstatu věcí. Kdo si ještě myslí, že PR vidění světa a pokrytectví nepřeválcovalo politiku v naší části světa?

A jaká je ta podstata? Elektronické podoby sbírky zákonů existují už dávno – placené i neplacené – asi tak přes čtvrt století. Vláda, jejíž členové se snaží prodat i Budvar, řeší problém, se kterým si zrovna kapitalismus poradil dost dobře sám. A i díky těmto databázím si i právní laici dokáží ověřit robustní dopady téhle Fialovy akce. A jaké to budou dopady? Buď nadobro zmizí přes deset tisíc právních norem z databází, aby si nikdo nemohl náhodou vyhledat, za co třeba dostal praděda pokutu. Obsoletní asi budou také například předpisy typu založení obilního monopolu za první republiky. Pokud ale byly dávno novelizovány, nahrazeny stovkou dalších předpisů k organizaci trhu s obilím a teď budou zrušeny, jak to zlepší právní a podnikatelské prostředí? Nebo v databázích u dotčených předpisů kromě hlášky „Novelizováno předpisem XXX/YYY, Sb. z.“ přibyde něco jako „Zrušeno předpisem ZZZ/2022 Sb. z. jménem Evropské unie a Ještěří světofederace Vládou Petra Fialy“ a text bude nadále dostupný. A zároveň každopádně přibude jeden aktuální předpis jmenující deset tisíc starých právních předpisů, které jsou tímto rušeny. První možnost je zbytečně devastační a naprosto zbytečná, druhá je jen zbytečná a stála spoustu práce a mezd několika vládních ouředníků.

Vychází z toho spíš klasika současného západního stylu – všechnu sílu do efektu, podstata je nedůležitá, lidi to stejně nezajímá, čtou nanejvýš titulky. Takže raději věnují sílu vládního aparátu na výběr deseti tisíc předpisů, které již jsou obsoletní, tedy nepoužívány a tedy zároveň nikomu neškodí a ničemu nevadí. Síly vládního aparátu se mouhly soustředit na zrušení třeba tisíckrát menšího počtu předpisů, ale těch opravdu aktuálně škodlivých. Co třeba takových deset předpisů k Zelené dohodě EU zavádějící emisních povolenek v době, kdy jsou ceny energií samy o sobě dost odrazující? To by význam mělo. Nemuselo by se to ale líbit v Bruseli. Bezpečnější je kopnout si do deseti tisíc starých domácích předpisů, vyrobit jeden rozsáhlý od začátku obsoletní předpis nový a elektronickým databázím předpisů vlastně přidat obsoletní záznam o zrušení k více než deseti tisícům předpisů. To lidi určitě „sežerou“.

Author: Jiří Hojer